Sponsors:
Producers:
Directors:
Directors of Photography:
Actors and Participants:
Scriptwriters:
Editors:
Languages:
- French
- English
- 16mm
- Colour
- Sound
Library and Archives Canada: 16mm.
"Film about the creation by painter R. York Wilson of the mural in the lobby of Imperial Oil's head office. The mural represents the history of oil and describes oil's importance in the modern world. The film explains how the artist studied the oil industry and experimented with pigments while creating the mural."
"Comment le peintre R. York Wilson a créé le tableau qui orne le foyer de la maison mère de la compagnie pétrolière Impériale. La murale représente l'histoire de l'huile depuis ses débuts et décrit l'importance qu'elle a acquise dans le monde moderne. Le film explique comment monsieur Wilson a étudié l'industrie et expérimenté avec les pigments pour en rendre la réalité."
University of Alberta, Edmonton, Alberta: 16mm.
"An account of the production of the giant mural in the foyer of Imperial Oil's new headquarters building in Toronto, by Toronto artist R. York Wilson. Largest mural of its kind in Canada, it depicts the story of oil in semi-abstract design. Step by step the film documents the artist's three-and-a-half year task in planning, sketching and finally transferring his work to the walls of the lobby. The completed work provides an impressive and pleasing highlight to the interior décor of the building."
From the Catalogue of 16mm Educational Motion Pictures. Published by the Educational Media Division, Department of Extension, University of Alberta, Edmonton, 1967.
National Film Board of Canada, Films by Other Producers Distributed in Canada by the National Film Board of Canada/Films de divers producteurs distribués au Canada par l’Office national du film du Canada (Montreal: National Film Board of Canada, c.1968), 7.
"An account of the three-and-a-half years task of Toronto artist R. York Wilson, to produce a giant mural for Imperial Oil's new headquarters building in Toronto."
Imperial Oil, Selection of 16mm Films Available Without Charge to Schools, Church Groups, Service Clubs and Similar Organizations (n.d.: Imperial Oil).
"When the development of a mural - one of man's oldest art forms, is depicted in a color motion picture - one of his newest art forms, the result can be both exciting and informative.
In this instance, the product of this rare combination is a colour-and-sound movie entitled 'Mural'. It depicts, from conception to finished work of art, the creation of the giant mural which dominates the entrance foyer of Imperial Oil's executive office building in Toronto. One art critic has described it as 'not only the largest mural in Canada' (it consists of two parts, each 32 by 21 feet) 'but also the most impressive in creative content.'
'Mural' opens with the preliminary sketching which the artist, R. York Wilson, did in his own studio, then moves on to a pictorial report on the actual work of transferring the mural from sketch to bare wall. Finally, it supplies a vivid explanation of the mural's theme : the story of oil and energy, from the fossil pits of pre-history to the jet propulsion era of today.
It has been said that for centuries man has used the mural as a creative signature to his architecture. 'Mural', then, is a film intended to offer the artistic experience of one particular mural to thousands who may never set eyes on the work of art itself."
Imperial Oil, Un choix de films 16mm prêtés, à titre grâcieux, aux maisons d'enseignement, clubs sociaux et autres groupements (n.d.: Imperial Oil).
"Lorsque le cinéma, moyen d'expression relativement nouveau, nous présente une peinture, forme d'art des plus anciennes, le résultat ne peut être qu'intéressant et instructif.
Une telle alliance a inspiré le film 'Fresque'. Depuis la conception de l'oeuvre jusqu'à son achèvement, on voit prendre forme graduellement la gigantesque peinture qui décore le hall de l'immeuble des bureaux administratifs de l'Imperial Oil, à Toronto. Selon un critique d'art, 'cette oeuvre n'est pas seulement la plus grande du genre (ses deux panneaux mesurent chacun 32 pieds sur 21) mais également la plus intéressante du point de vue création.'
'Fresque', film en couleurs, présente d'abord les premières esquisses de l'oeuvre, dans le studio de l'artiste R. York Wilson. Un compte rendu en images nous fait ensuite assister à l'exécution du tableau, sur les murs mêmes de l'édifice. Le thème de la fresque se dégage admirablement : c'est l'histoire du pétrole et de la force motrice, depuis la préhistoire et les fossiles jusqu'à notre ère - celle de la propulsion à réaction.
Depuis des millénaires, l'homme orne de dessins les murs des bâtiments qu'il édifie. 'Fresque' a pour but de présenter une oeuvre picturale importante aux milliers d'amateurs qui n'auront peut-être pas l'occasion d'admirer le tableau lui-même."